Cissi. Jakobstad. Positiv. Glad. Envis. Lojal. Lat. Ivrig. Betraktande. Reflekterande.

söndag 30 september 2012

Choklad- och bananpaj

Idag har vi haft besök av lillemannens faster och tre av kusinerna. Då ville jag bjuda på något gott, och passade på att pröva Janinas pajrecept.
Och det var jättegott.
Enkelt också. Gillade speciellt att göra pajbottnet som var enklare än det jag brukar göra. Den kommer jag att använda igen, t.ex till en version med bär och någon röra med gräddfil...

Detta är min version av receptet, endast små ändringar

Du behöver:
150 gram smör
1 ½ dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 ½ tsk vaniljsocker
1 ägg
200 gram hackad nötchoklad (tog Fazers med cashewnötter)
2 Daim chokladstänger (2 x 56g)
3 bananer
Vaniljglass

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret och blanda ihop med socker, mjöl, bakpulver, vaniljsocker och ägget i en bunke. Det går bra med en träslev, om du blandar ordentligt med den.
3. Häll ut smeten i en smord pajform.
4. Hacka bananerna i skivor och lägg så att det täcker hela pajbotten.
5. Hacka chokladen och lägg ovanpå bananerna. Först nötchokladen och daimen överst.
6.  Grädda mitt i ugnen i 30 minuter.

Servera med vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar