Cissi. Jakobstad. Positiv. Glad. Envis. Lojal. Lat. Ivrig. Betraktande. Reflekterande.

söndag 16 december 2012

Mjuk chokladkola


Inför kalaset hade jag kokat en mjuk fugdeliknande chokladkola på mörk choklad. Man kan göra den både gluten- och laktosfri. Den blev väldigt söt och god. 

Härifrån tog jag receptet, men gjorde lite större sats, så det blev ca 100 st och modifierade den till laktosfri enligt följande:

Du behöver:

4 dl laktosfri vispgrädde 
1 1/3 dl ljus sirap
2 2/3 dl strösocker  
2/3 tsk Spritättika   
2/3 dl honung
65
g margarin
130 g  mörk choklad, hackad i ganska stora bitar


Såhär gjorde jag:

- Blanda grädde, sirap, socker och ättiksprit i en tjockbottnad kastrull.
Koka tills massan är dryga 100 grader. Rör bara då och då. Rör du för mycket är det risk att massan sockrar sig.
- Rör i honung och smör och koka ytterligare ca 5-10 minuter. 
Jag kollade genom att droppa lite av smeten i ett glas med kallt vatten att den fick rätt konsistens. Då man kan forma en boll av kolan i det kalla vattnet så har den rätt temperatur. Ju längre man kokar desto hårdare blir den.
  
- Ta kastrullen från värmen. 
Rör ner chokladen så den smälter helt.

- Häll upp smeten i en bakplåtspappersbeklädd form, cirka 20 x 25 cm
Låt stelna och skär i bitar. ca 1,5-2 cm långa och breda.

Njut!


Det var första gången jag gjorde en mjuk kola, har annars bara kokat knäck. Men det här var enkelt och jag blev nöjd med resultatet. Jag gillar att mjuk kola är så mycket enklare att äta en hård, seg knäck.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar