Cissi. Jakobstad. Positiv. Glad. Envis. Lojal. Lat. Ivrig. Betraktande. Reflekterande.

lördag 25 augusti 2012

Mardröm, tandlossning!

Jag har en mardröm som återkommer med jämna mellanrum, kanske sådär en till två gånger i året. Jag drömde den härom natten.

Drömmen går ut på att jag tappar tänder. Usch. Jag känner hur de blir jättelösa och trasar sönder i munnen på mej. Först lossnar kanske en, sen lossnar flera till, och jag försöker febrilt att inte de andra, som jag känner att är lösa, ska lossna. Vilket de ju såklart gör.

Det konstiga är att jag på något sätt känner igen drömmen då den kommer, och jag får känslan att "nej, inte igen!". Nu då jag drömde detta senast så tänkte jag att, ja, jag får väl börja ha löständer då. Och jag försökte febrilt få tag i någon tandläkare som skulle kunna göra nya tänder åt mej. Men ingen fick jag tag på. Sen tänkte jag att jag borde ju kunna gå till HVC Jouren, att tänderna plötsligt börjar falla är ju inte normalt.

Så, sådant drömmer jag ibland. Vad kan det betyda? Eller betyder förresten drömmar något över huvud taget?

4 kommentarer:

  1. Jag vet inte riktigt hur man ska ställa sig till drömtydning. Ibland drömmer jag också om lösa tänder, för att William har pratat om det. Men enligt ett drömlexikon står det såhär om att tappa tänder:
    "Drömmar om att tappa tänder är vanliga. Om du drömmer om detta kan det symbolisera maktlöshet och osäkerhet. Att du känner dig oförmögen att smälta och handskas med situationen just nu. Också att du kanske upplever dig som oförmögen att göra dig hörd eller att du känner att du förlorar din personliga kraft."

    Jag har återkommande drömmar om att jag inte vet vem jag är, om alternativa verkligheter eller om flygplan. Det är lite läskigt. För min del har det handlat om känslor jag inte kunnat bearbeta, om maktlöshet eller instängdhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! jag får försöka klura på om det kan ligga något i den förklaringen. Återkommande drömmar är så intressanta. Trevligare är det såklart med bra drömmar som återkommer, men också de hemska drömmarna är intressanta då man väl är vaken och kan fundera på dom.

      Radera
  2. Mamma i dragnäsbäck27 augusti 2012 kl. 15:19

    Halloj! Kul att du har en blogg nu:) o så sööt lillkillen e!
    Jag har också haft mardrömmar om tänder, att dom spricker eller går sönder eller att jag tappar dom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tacktack :)
      Vi har kanske likna rubbade undermedvetna då ;) Nå, drömmar om tänder det lär inte vara så ovanligt.

      Radera