Cissi. Jakobstad. Positiv. Glad. Envis. Lojal. Lat. Ivrig. Betraktande. Reflekterande.

torsdag 7 februari 2013

Systemtisk och bättre

Sedan tiden innan barnet har jag blivit bättre på en hel del, och mera systematisk. Visst, jag har blivit sämre på andra saker och mindre uppmärksam på andra. Men nu tänkte jag inte lyfta fram den sidan av min utveckling så mycket idag.

Jag har blivit bättre på att hålla i ordning här hemma. Och jag tänker inte längre på alla små saker jag fixar och plockar med. Jag bara gör. Man kan nästan säga att en del går av bara farten. Och det är skönt, för det är inte lika tungt och ansträngande då.

Jag har blivit mer systematisk. Exempelvis då jag städar köksbänken så börjar jag ofta exempelvis i ett hörn, för att sedan röja fram en yta i taget. Jag föredrar det här arbetssättet, eftersom jag då ser att jag gjort något, även om jag blir avbruten mitt i. Så även om största delen av köket är stökigt, så kan jag vila blicken på den där halvmetern fri bänkyta som jag i något skede städade fram.

Då vi ska nånstans, den lille och jag, följer vi så gott som alltid samma rutin. Först planerar jag innan vad vi ska vara iklädda och vad vi ska ha med. Sen ser jag till att väskan är packad, varpå jag gör mej själv representabel (om nödvändigt) så sist putsar jag upp den lille innan jag klär på honom ytterkläderna och vi beger oss iväg.

Dessa saker gör inte att det nödvändigtvis är mera ordning här hemma, eller att jag håller tiderna mycket bättre. För hushållets nyste medlem ser till att oredan ändå hålls i jämvikt. Men utan mina insatser skulle det råda helt kaos här hemma, nu är det bra lagom råddigt och stökigt för det mesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar