Cissi. Jakobstad. Positiv. Glad. Envis. Lojal. Lat. Ivrig. Betraktande. Reflekterande.

tisdag 19 mars 2013

Om resan och min lunch idag

Jag fixade en jättegod lunch åt mej idag. Min första mat-tanke, då jag började fundera på lunchen var var i stil med "nej det finns ju inget att äta idag!". Men det fanns det visst.

I gjutjärnsgrytan fräste och kokade jag en sås på upptinad kyckling tillsammans med lök, champinjoner, tomat och basilika. Kryddade med vitlökspulver, paprikapulver, svartpeppar och lite kryddpeppar. Serverades med vildris och toppades med lite parmesan. Ljuuvligt.

Jäätteroligt då man hittar ordentlig ingredienser i skåpet (inte typ bara gamla morötter, lingonsylt och joghurt).

Lillegubben tyckte om riset. Hans huvudsakliga lunch bestod av en burk spaghetti bolognese. Han gillade.

Så lite om resan vom vi var på för läänge sen (alltså över en vecka sen). Jag kan tänka mej att jag vill läsa och komma ihåg detta senare, så, here goes.

Lillkillen var superduktig på att resa, och det gick mycket bättre än vi trott. Bilresan till Åbo innefattade två tupplurar (En från Oravais till Närpes, och en ungefär från nångång efter Björneborg till lite efter Raisio). Vi hade en lång paus i Närpes, med lunch och lek och sen en kortare  mellanmål- och bensträckarpaus vid Björneborg.

Då vi kom till Åbo hälsade vi på vänner, så vi kom till hotellet ganska nära den lilles sovtid.
Det "sämsta" med resandet var just hotellet i Åbo. Vi hade bara ett, ganska litet, rum. Kvällsgröten innebar lite improvisation. Och när lillemannen äntligen somnat så vågade vi inte äventyra hans värdefulla sömn med ljud och ljus från teve eller någonting. Så vi kröp viskandes till sängs vi också.

Färjans lekrum var jättekul tyckte vår lille hjälte. Men att sova middag på färjan var inget han gärna ville göra trots att vi hade hytt. Men jag hade bärselen med, och det tog inte många varv i hyttkorridoren innan han somnade som den trötta lille pojke han var.

Hemresan på färjan gick också bra. Innan vi kom iland avnjöt vi kvällsgröt ombord och bytte därefter till pyjamas med fleecehalare allihop.
Nåneej :) Bara på sonen. Men visst skulle det var roligt med matchande klädsel.

Bilresan hem gick sedan genom natten med sovande barn i bilbarnstolen. Lite vaknade han och var inte helt nöjd. Men han somnade om. Det värsta med hemresan var nog tilltagande trötthet hos chauffören och kartläsaren (det är jag), eftersom vi körde utan paus, endast en tankning av bilen.

Så kom vi hem ca 00.50 på natten. Slängde oss i säng och var trötta men lyckliga för att allt gått bra och vi kommit hem från en fenomenal utflykt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar